De Dommel – Klantenreis nautisch beheer

De vraag

Warme zomers en corona hebben gezorgd voor een toename van recreatie in het gebied van Waterschap De Dommel. Het waterschap wil meedenken met initiatiefnemers om recreatie op een veilige manier mogelijk maken, zonder daarbij de natuur te belasten. In de praktijk is dit niet altijd makkelijk. Waterprof is gevraagd om als onafhankelijke partij het beleid voor nautisch beheer onder de loep te nemen.

Onze oplossing

Waterprof kiest voor de aanpak van een klantenreis. Een methode uit design thinking die helpt om de beleving van een product of dienst te onderzoeken. Met verschillende collega’s van De Dommel zijn interviews afgenomen. De grote uitdaging van het project was het samenbrengen van belangen in één verhaal. In een workshop is daarom gewerkt met het veranderkwadrant 4V’s. Het belangrijkste resultaat is een praktisch overzicht van oplossingsrichtingen en uitgangspunten die helpen om een koers te bepalen om het beleid voor nautisch beheer verder vorm te geven.

Foto: Jeroen de Bruin